Kirjoituksessa esitellään Kirkkonummen Vihreiden vaaliohjelman 2021 teemoja liittyen sosiaali- ja terveyspalveluihin.

Sosiaali- ja terveyspalvelut ovat ajankohtaisia nyt koronakriisin ja soteuudistuksen seurauksena. On tärkeää löytää vastauksia esimerkiksi kysymyksiin siitä, mitä tulee käymään kuntamme perusterveyspalveluille, saavatko vanhukset ikääntyä arvokkaasti kodinomaisissa olosuhteissa, onko nuorilla pääsy mielenterveyspalveluihin ja miten vammaisten taksikuljetukset järjestetään Kirkkonummella.

Perusterveydenhuollon näkökulmasta on kaikkein keskeisintä, että tärkeimmät palvelut ovat saavutettavissa eri puolilla kuntaa Veikkolassa, Masalassa ja kuntakeskuksessa. Lisäksi palvelujen tulee olla asiakaslähtöisiä ja ajanvarauksen onnistua helposti puhelimitse ja netissä. Akuuteissa tilanteissa avun on aina löydyttävä läheltä, että kukaan ei jää huolensa kanssa yksin.

Ensi valtuustokaudella tehdään ratkaisujen esimerkiksi vanhuspalveluiden osalta. Sulkeutuvan Vols-kodin senioreille on löydettävä uudet, pitkäaikaiset tilat, jotka kunnioittavat vanhusten oikeutta laadukkaaseen asumiseen tutussa ympäristössä. Vanhuspalveluiden resursseja tulee lisätä, jotta jokaisen vanhuksen ikääntyminen turvallisessa ympäristössä voidaan taata.

Vaikka koronatunnelin päässä näyttääkin viimein olevan valoa, joudumme vielä vuosien ajan maksamaan sen seurauksista. Koronan seurauksena monien ihmisten, sekä vanhusten, että nuorten yksinäisyys lisääntyi ja tämä lisää alttiutta esimerkiksi mielenterveysongelmille. Tavoitteena tulee olla, että mielenterveyspalvelut ovat saatavilla kaikille apua tarvitseville, ja niiden painopiste on ennaltaehkäisevässä työssä, jotta apua pystytään tarjoamaan ajoissa.

Vammaisten hyvinvoinnista on puhuttu paljon viimeisen valtuustokauden aikana, ja keskeisessä roolissa ovat olleet kuljetuspalveluiden tarjoaminen Kirkkonummella. Vammaisille henkilöille on varmistettava mahdollisimman itsenäinen liikkuminen. Olipa ratkaisu nykyinen Lähitaksin kanssa neuvoteltu sopimus tai Vantaa-Kerava -mallin mukainen ratkaisu, tulee taksipalvelut järjestää niin, ettei vammaisten oikeutta vakiotaksiin tai kulkua esimerkiksi kellonajan mukaan rajoiteta.

Meitä kirkkonummelaisia on jo yli 40 000 ja meillä jokaisella on omat tarpeemme sosiaali- ja terveyspalveluiden osalta. Tulevaisuudessa tulee meistä jokaisella olla yhdenvertainen pääsy käyttämään näitä palveluita asuinpaikastamme, iästämme tai terveydentilastamme huolimatta. Kirkkonummella jokainen kuntalainen on yhtä arvokas, ja hänestä pidetään huolta — nyt ja tulevaisuudessa.

Lue lisää Kirkkonummen Vihreiden vaaliteemoista kotisivultamme kirkkonummenvihreat.fi!

Kirkkonummen Vihreät

Kirjoittanut: Markus Myllyniemi