Valtuustokysymys 8.3.2021

Kirkkonummen Sanomissa 7.3.2021 julkaistussa artikkelissa ”Ohjaamo ja Vauhdittamo kirkkonummelaisten tukena” esiteltiin Ohjaamon toimintaa ja poliittisen Pro Kirkkonummi -ryhmän vaalikiertuetta. Artikkelissa esiintynyt ohjaamopäällikkö Pekka Sinisalo on myös Pro Kirkkonummen puheenjohtaja. Artikkelissa yhdistettiin kunnalle kuuluva palvelujen tuottaminen sekä yhdistyksen vaalikampanjointi. Kuntalaisilta on saatu palautetta Ohjaamosta vaalitoimistona ja kyselyjä, voiko poliittinen ryhmä markkinoida itseään kunnan palvelujen kautta. Nuorille suunnattu Ohjaamo ja aikuisille suunnattu Vauhdittamo on perustettu auttamaan ihmisiä elämän eri käänteissä, esimerkiksi työpaikan tai opiskelupaikan haussa. Mikäli tällainen palvelu liitetään poliittisen ryhmän toimintaan, horjuttaa tämä kuntalaisten luottamusta riippumatonta, kunnan tuottamaa ja verovaroin rahoitettua palvelua kohtaan.

Pyydämme selvitystä seuraaviinkysymyksiin:

• Miten kunnanhallitus varmistaa, että Ohjaamoa tai jotakin muuta kunnan rahoittamaa palvelua ei käytetä poliittisen ryhmän mainonnan välineenä? Onko syytä luoda tätä varten eettinen ohjeistus
  • Miksi Ohjaamon kohdalla on poikettu kunnan linjan mukaisesta ja talousarvion 2021 yhteydessä sovitusta toimintamallista, jonka mukaan avoimet työpaikat tulisi avata vähintään sisäiseen hakuun?