Kuulen usein asukkailta, että kunnan asioita on työlästä seurata ja niihin tuntuu olevan hankala vaikuttaa. Samojen kysymysten parissa tuskailin aikanaan myös itse, kunnes päätin lähteä ehdolle kuntavaaleissa. Ehdokkuuden kautta avautui uusia vaikuttamisen mahdollisuuksia, mutta myös ikkuna kunnan päätöksentekoon: miten valtaa käytetään ja miten päätökset syntyvät. Kuntapäättäjinä toimii monenlaisia ihmisiä ja vaikuttamisen keinot on mahdollista oppia. Me Vihreät pohdimme käsittelyssä olevia asioita yhdessä ja haluamme pitää kaikki ajan tasalla.

Viime ajat ovat osoittaneet, että asiat eivät välttämättä kehity parempaan suuntaan itsestään. Tulemme todennäköisesti kohtaamaan uusia kriisejä, joiden ratkaisuissa punnitaan arvoja, johtamista ja toimintakykyä. Monia hyviä asioita on puolustettava jatkuvasti ja tarvitaan välittämistä ja halua vaikuttaa.

Kunnan päätöksenteko on täynnä asukkaiden arkeen vaikuttavia pieniä ja suuria päätöksiä. Samalla jokainen päätös on mahdollisuus rakentaa kestävämpää tulevaisuutta. Pidämmekö huolta varhaiskasvatuksen ja koulutuksen, mielenterveyspalveluiden ja vanhuspalveluiden resursseista vai nähdäänkö julkiset palvelut vain menoeränä, josta on aina karsittava? Torjutaanko päätöksillä ilmastonmuutosta vai takerrutaanko vanhoihin toimintamalleihin? Turvataanko lähi- ja virkistysmetsien monimuotoisuus ja ulkoilureitit, vai tehdäänkö puusta mieluummin sellua? Onko ihmisarvo ja yhdenvertaisuus jakamaton toiminnan lähtökohta? Me voimme pitää heikoimpien, pienten ja luonnon puolta silloinkin, kun ajat ovat vaikeat.

Onneksi moni asia kehittyy jo nyt oikeaan suuntaan ja ilmassa on toivoa. Esimerkiksi monet yritykset suuntaavat investointeja kestäviin teknologioihin. Koulutukseen panostetaan sekä monimuotoisen luonnon arvo ymmärretään entistä paremmin. Nyt on pidettävä huolta siitä, että Kirkkonummi tarttuu näihin mahdollisuuksiin ja on mukana viemässä kuntaa ja osaltaan pääkaupunkiseutua kestävien ratkaisujen tielle.

Sinä voit päättää, millainen huominen on. Hyvä tulevaisuus tehdään yhdessä. Lähde ehdolle kevään kuntavaaleissa! Tervetuloa keskustelemaan ehdokkuudesta yhdessä Vihreiden kanssa 26.11. klo 18-19! Tapaamme etänä ja voit ilmoittautua osoitteessa kirkkonummi-kontakti@vihreat.fi

Saara Huhmarniemi
Kirkkonummen Vihreiden pj