Kirkkonummella on käynnistynyt kulttuuristrategian laatiminen. Moni ehkä miettii, että mihin strategiaa tarvitaan, eikö vain voitaisi panostaa nämäkin resurssit suoraan toimintaan? Strategia on kuitenkin tärkeä askel siihen suuntaan, että kulttuuritoimintaa toteutetaan vaikuttavammin, kestävämmin ja niin, että se rikastuttaa tasapuolisesti erilaisissa elämäntilanteissa olevien kuntalaisten arkea.

Kulttuuristrategian yksi tavoite on kehittää kulttuurin läpileikkaavuutta kunnan eri toimialojen välillä. Kyse ei ole vain sivistystoimesta, vaan kulttuuri koskettaa mm. myös perusturvaa ja kaavoitusta.

Käytännön tasolla strategia käsittelee esimerkiksi koululaisten mahdollisuutta kokea taide- ja kulttuurielämyksiä, riippumatta siitä, missä kunnan koulussa he opiskelevat tai onko opettaja tai vanhempaintoimikunta asiassa aktiivinen. Strategia ottaa kantaa siihen, tuleeko kulttuuripalveluiden ulottua esimerkiksi laitoshoidossa olevien ikäihmisten ulottuville, onko heilläkin oikeus kokea vaikkapa teatteria tai kuvataidetta? Strategian kautta kunta luo suunnitelmallisuutta siihen, onko kunnalla rooli julkisivutaiteen mahdollistamisessa ja miten tätä hankitaan ammattimaisesti.

Nyt kun strategian laatiminen on alkanut, on erinomainen hetki kertoa oma mielipide siitä, millaista taidetta ja kulttuuria kaipaat ja tarvitset, mikä on mielestäsi kulttuurin kehittämisessä tärkeää? Kirkkonummi-päivillä kunnan tapahtumateltan luona voit antaa oman äänesi kulttuuristrategiaan (nuorten kirjasto Mestan edustalla) ja puolueiden teltoilla kannattaa tietenkin haastaa luottamushenkilöitä toimimaan vahvemman kulttuurielämän puolesta.

Tavataan Kirkkonummi-päivillä!

Krista Petäjäjärvi
Sivistyslautakunnan ja kulttuuristrategian ohjausryhmän jäsen,
Vihreän valtuustoryhmän varapuheenjohtaja