Euroopan ja maailman turvallisuustilanne on muutoksessa ja esimerkiksi ilmastonmuutos voi luoda valtioille ennakoimattomia haasteita. On yhä tärkeämpää pyrkiä ehkäisemään ennalta kansainvälisiä jännitteitä ja konflikteja sekä luoda edellytyksiä rauhalle. Rauhalle ja kansainväliselle järjestykselle perustan luo kansainvälinen oikeus. Esimerkiksi ihmisoikeudet, kansainvälinen rikosoikeus ja -sopimusoikeus sekä sodan oikeussäännöt ovat osa kansainvälistä oikeutta. Tämän perustan rakentamisessa avainasemassa ovat valtioiden päämiesten osaaminen ja tavoitteet.

Kansainväliset sopimukset vaikuttavat yhä useammin myös kansallisen lainsäädäntöön ja sitä kautta ihmisten arkeen. Esimerkiksi ihmisoikeussopimukset ovat osa Suomen sisäistä oikeutta. Minkälaista tukea perheväkivallan uhri saa? Mitä erityisiä oikeuksia saamelaisvähemmistölle kuuluisi antaa? Miten rikosvastuuta toteutetaan talousrikoksissa? Miten valtion alueloukkaukseen suhtaudutaan? Vastaukset näihin kysymyksiin lähtevät kansainvälisistä neuvotteluista.
Suomi ei saa ajautua kansainvälisten kenttien katsomoon. Pienenä valtiota Suomen tulee hakea vaikutusvaltaa ennen kaikkea toimimalla neuvottelupöydissä aktiivisesti. Yksin ei pärjää, maine ja suhteet valtioiden kesken ovat kriittisiä myös kilpailukyvyn kannalta. Elämämme on niin talouden, sivistyksen kuin ihmisten välisen vuorovaikutuksen kannalta kansainvälisempää kuin koskaan.

Suomen ihmisoikeustilanne on kehittynyt varsin hyvin viimeisinä vuosikymmeninä. Kuitenkin aivan viime aikoina on otettu takapakkia erityisesti huolimattomasti ja kiireellä voimaan saatettujen turvapaikanhakijoiden ja muiden ulkomaalaisten asemaa heikentäneiden lakiuudistusten myötä.
Nyt jos koskaan on tärkeää saada valtion päämieheksi ja ulkopolitiikan johtoon ihminen, jolla on kansainvälisesti arvostettua kokemusta kansainvälisistä tehtävistä, rauhantyöstä ja vaikeista neuvotteluista.

Pekka Haavisto on humaani ja viisas poliitikko, joka kuulee ja näkee niin lähelle kuin kauas – kuvassa Porkkalanniemen suuntaan. #siksiPekka #seuraavat100

Emmi Wehka-aho
juristi, Kirkkonummi