Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteestä vastaava HSL-kuntayhtymä suunnittelee lähivuosille tuntuvia korotuksia bussien ja junien lippujen hintoihin. Esillä on ollut jopa 20 prosentin korotus joihinkin lipputyyppeihin vuoteen 2028 mennessä. Pelkästään ensi vuodelle on kaavailtu yli kuuden prosentin hinnannousua kaikkeen matkustamiseen. Nykyinen suunta ja koko HSL:n rahoitusmalli on kestämättömällä pohjalla.

Hintoja nostaa eritoten infrakorvaussopimus, jossa HSL joutuu korvaamaan kunnille ja kaupungeille joukkoliikennettä varten rakennettavan infran, kuten juna- ja raitiovaunuraiteiden, kustannukset. Infrakorvausjärjestely suosii suuria kaupunkeja, jotka saavat sen avulla maksatettua kaupunkikehittämisen kustannuksiaan muilla HSL-alueen kunnilla ja joukkoliikenteen käyttäjillä. Tämän lisäksi ne saavat kaiken hyödyn joukkoliikenteen tuomasta maan arvonnoususta. Missään muualla päin maailmaa kaupunkikehitystä ei rahoiteta tällä tavalla.

Suunniteltu hintojen nousu aiheuttaisi koko joukkoliikennejärjestelmän ajautumisen kurjistumisen noidankehään. Lippujen hinnan nousu johtaisi julkisen liikenteen käytön vähenemiseen, mikä taas lisäisi painetta nostaa hintoja entisestään. Järkevä kunta- ja kaupunkikehitys sekä ilmastotavoitteiden saavuttaminen vaativat joukkoliikenteen määrän kasvattamista, eivät vähentämistä.

Nyt esillä olevilla toimilla joukkoliikennejärjestelmämme on romuttumassa. Infrakorvausjärjestelmän purkaminen on välttämätöntä HSL-alueen joukkoliikenteen jatkon turvaamiseksi.

Ronja Karkinen
Kunnanhallituksen jäsen
Kunnanvaltuutettu (vihr.)

Lauri Lavanti
Valtuustoryhmän puheenjohtaja
Kuntakehityslautakunnan jäsen
Kunnanvaltuutettu (vihr.)