Luontoympäristöt ovat nousemassa yhä tärkeämpään rooliin varhaiskasvatuksessa ja koulumaailmassa. Tutkimukset osoittavat luonnolla olevan monipuolisia ja kauaskantoisia vaikutuksia lasten oppimiseen ja hyvinvointiin. Luonto tukee lasten kokonaisvaltaista kehitystä tarjoamalla oppimisympäristöjä, jotka edistävät lasten fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia. Ne tarjoavat tilaa liikkumiseen, leikkiin ja oppimiseen, mikä on erityisen tärkeää lapsille, jotka tarvitsevat paljon tukea. Vapaus tutkia ja oppia omien kiinnostuksen kohteiden pohjalta vahvistaa motivaatiota ja tukee lasten itseohjautuvuutta. Ulkoilu ja luontoympäristössä tapahtuva toiminta ovat osoittautuneet erityisen hyödyllisiksi keskittymiskyvyn ja sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä. Luonnossa lasten on helpompi keskittyä, ja he oppivat paremmin vuorovaikutustaitojaan esimerkiksi yhteisleikkien kautta.
Toiminnallisuus lisää oppimisen iloa
Ulkona oppiminen tuo vaihtelua perinteisiin oppimismenetelmiin. Toiminnallisuus ja vaihtelevat oppimisympäristöt tukevat erityisesti niiden lasten oppimista, jotka kokevat perinteiset sisätilat haasteellisiksi. Luonnossa he voivat liikkua vapaammin ilman häiritsevää melua ja ympäristön rauhoittavat elementit, kuten luonnon äänet, edistävät hyvinvointia. Tutkimukset osoittavat, että luonnossa vietetty aika vaikuttaa positiivisesti myös henkilöstön työhyvinvointiin. Tämä edellyttää kuitenkin positiivisia asenteita sekä riittävää täydennyskoulutusta, jotta luontoympäristön hyödyntäminen yhtenä oppimisympäristönä saadaan suunnitelmallisesti osaksi jokaisen lapsiryhmän ja koululuokan arkea.
Luontoympäristöjen saavutettavuus avainasemassa
Vaikka päiväkotien ja koulujen piha-alueet tarjoavat joitakin luonnon elementtejä, monipuoliset kokemukset vaativat siirtymistä varsinaisiin luontoympäristöihin. Metsän rauha, eläinkohtaamiset ja tilantuntu rikastuttavat lasten elämysmaailmaa. Luontoympäristöjen säännöllinen hyödyntäminen edellyttää varhaiskasvatusyksiköiden sekä koulujen sijoittamista lähelle luontoympäristöä. Parhaassa tapauksessa tämä mahdollistaa lasten päivittäisen luontokosketuksen, mikä on erityisen tärkeää niille lapsille, joiden vapaa-aika ei sisällä ulkoilua luonnossa. Mitä lyhyempi siirtymämatka luontoon on, sitä useammin ja useampi lapsi sinne pääsee eli sijainnilla on merkittävä vaikutus luontoympäristössä vietettyyn aikaan.
Luonto osaksi oppimisen tulevaisuutta
Luontoympäristöjen hyödyntämisestä on tullut merkittävä keino tukea lasten kokonaisvaltaista kehitystä. Tämä potentiaali tulee huomioida esimerkiksi varhaiskasvattajien ja opettajien täydennyskoulutuksissa, kuntien palveluverkkosuunnitelmissa sekä kaavoittamisessa. Panostamalla luonnon saavutettavuuteen ja henkilökunnan osaamiseen, voimme luoda entistä paremmin lasten hyvinvointia ja oppimista tukevia oppimisympäristöjä.
Luonto tarjoaa rajattomia mahdollisuuksia oppimiseen – on aika hyödyntää ne, yhdessä oppien ja luontoa kunnioittaen!
Miisa Jeremejew
varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen opettaja
toimitilapalvelujen lautakunnan jäsen
kuntavaaliehdokas