Varuboden-Oslan edustajistovaaleissa listamme ehdokkaat liputtavat kestävyyden lisäksi vastuullisuuden, saavutettavuuden ja paikallisuuden puolesta.

Osuuskaupan edustajisto varmistaa asiakasomistajien ja henkilöstön äänen välittymisen osuuskaupan toimintaan esimerkiksi palveluvoimaa, myymäläverkostoa  tai henkilökunnan palkkausta koskien. Mielestämme tuotevalikoimassa tulee huomioida sekä edullinen hintataso että tuotteiden ekologinen kestävyys, reilu kauppa ja paikalliset yrittäjät. Asiakasomistajille kohdennettua bonusjärjestelmää tulisi monipuolistaa ja kehittää entisestään.

Det är viktigt att produktsortimentet utvecklas i riktning mot mer miljövänliga alternativ. Konsumenten bör även kunna få information om miljökonsekvenserna av ens egna val. S-mobilappen möjliggör olika slags uppföljningar av ens eget konsumentbeteende, och sådana möjligheter bör utvecklas. Produktinformation bör också vara tillgänglig på webbsidor, åtminstone på de inhemska språken och gärna även på andra språk. Vi ska inte glömma att en växande del av konsumenterna klarar sig bäst på andra språk. Detta har beaktats bland annat på våra självbetjäningskassor som talar fem språk.

S-ryhmä on merkittävä työnantaja koko Kirkkonummi-Kauniainen-Siuntio -alueella. On tärkeää, että osuuskauppa tarjoaa monipuolisesti erilaisia työmahdollisuuksia pysyvistä työsuhteista nuorten kesätyöpaikkoihin. Vastuullisen työnantajan tulee tarjota monipuoliset edut työntekijöilleen huolehtien heistä läpi erilaisten elämänvaiheiden.

Myymäläverkosto on pidettävä kattavana. Tarvitsemme sekä isoja marketteja että lähikauppoja tulevaisuudessakin. Lisäksi ostosten tilauspalvelua kotiinkuljetuksena tulisi kehittää niin että se olisi yhä useamman käytettävissä. Lähikaupat ovat tärkeitä alueen kylien elinvoimalle ja tarjoavat usein monipuolisesti myös muita palveluita kuten postin ja kierrätyspalvelut. Lähikaupan tulisi jatkossakin olla saavutettavissa myös jalan tai sujuvasti julkisilla. Tiheämpi myymäläverkosto luo toimintaturvaa ja kriisinsietokykyä vaikeitakin aikoja ajatellen. Lähikauppa on monen elämän ehto.

Varuboden-Osla on alueellamme iso toimija, jolla on laajat mahdollisuudet vaikuttaa kestävyyteen ja yhteisön hyvinvointiin esimerkiksi ekologisesti ja sosiaalisesti kestävien investointien kautta. Osuuskauppa on myös tukenut paikallisia yhteisöjä ja yhdistyksiä mm. lapsille ja nuorille järjestettävässä toiminnassa. Haluamme jatkossakin varmistaa, että VBO on mukana vahvistamassa alueen hyvinvointia.

Vihreät VBO-ehdokkaat

Johanna Fleming, Saara Huhmarniemi, Juha Kajander, Lauri Lavanti, Juha Tarvainen, Hilkka Toivonen

Julkaistu Kirkkonummen sanomissa