Tärkeimpiä kunnanvaltuuston kokouksessa 19.6. käsiteltäviä asioita olivat Tallinmäen asemakaavahankkeen hyväksyminen ja henkilöstöetuuksien vahvistaminen vuodelle 2023. Lisäksi kokouksessa valittiin valtuuston puheenjohtajisto, kunnanhallitus ja henkilöstöjaosto kaksivuotiskaudelle 2023–2025. Valtuuston 1. varapuheenjohtaja Vihreiden Reetta Hyvärinen puheenjohti lähes juhlavissa tunnelmissa kevätkauden viimeisen kokouksen valtuuston puheenjohtajan ollessa estynyt.

Vihreiden pitkäaikaisena tavoitteena on ollut Kirkkonummen keskustan kehittäminen. Nyt hyväksytty Tallinmäen asemakaava on merkittävä askel tällä tiellä – kaava tulee uudistamaan Kirkkotorin aluetta. aikka Tallinmäen alue uudistuukin, on tärkeää, että uudistus kunnioittaa Kirkkonummen keskiaikaisen kivikirkon historiallista miljöötä.

Vihreät ovat tehneet määrätietoisesti töitä alueen tori- ja ravintolatoiminnan edellytyksen turvaamiseksi sekä riittävien liiketilojen varmistamiseksi torin ympäristössä. Torialueesta tullaan kaavan myötä kehittämään elävä kuntalaisten yhteinen olohuone, jossa tulee sijaitsemaan ulkoterasseja, liiketiloja ja kaiken kaikkiaan juhlava kaupunkitila. Läheisestä Rovastinpuistosta muotoutuu puolestaan avoin tapahtumatila esimerkiksi kulttuuritapahtumille. Valtuusto hyväksyi kaavan yksimielisesti spontaanien aplodein saattelemina.

Kunnanvaltuuston kokouksessa hyväksyttiin myös henkilöstöetuuksien paketti loppuvuodelle 2023, mikä on tärkeä askel Kirkkonummen työnantajakuvan vahvistamisessa. Henkilöstöetujen vahvistaminen on ollut myös vihreiden pitkäaikainen tavoite. Maanantain päätöksen myötä kunnan työntekijät saavat käyttöönsä 50 200 euron arvoisen Epassi Flex vapaa-ajan setelin säilyttäen kuitenkin aikaisemmin sovitut  työntekijäedut. Ennen talousarvioneuvotteluja tarkennetaan Epassin sisältöä ja Epassille ehdotetaan 200€ arvoa /henkilö vuodelle 2024. Ilmainen uintimahdollisuus Kirkkonummen uimahallissa säilyy jatkossakin.

Lisäksi valtuuston kokouksessa vahvistettiin kunnanvaltuuston puheenjohtajiston, kunnanhallituksen jäsenet ja kunnanhallituksen alaisen henkilöstöjaoston jäsenet tulevalle kaksivuotiskaudelle 2023–2025. Kunnanvaltuuston I varapuheenjohtajana jatkaa vihreiden Reetta Hyvärinen, kunnanhallituksen jäsenenä Markus Myllyniemi (varalla Sanni Jäppinen) sekä Saara Huhmarniemi. Kunnanhallituksen varaksi nousee Johanna Fleming. Henkilöstöjaoston jäseninä jatkavat Anna-Mari Toikka (varalla Maarit Orko).

Vihreä valtuustoryhmä toivottaa kaikille oikein hyvää kesää!