Kirkkonummi 16.5.2022
Kirkkonummi on kuntastrategiassaan “Lähempänä ihmistä, lähempänä luontoa” tunnistanut luonnonläheisyyden kunnan lumovoimatekijäksi. Strategian mukaan monimuotoinen luonto on Kirkkonummen lumon tärkein voimavara. On tärkeää, että strategiaa toteutetaan myös käytännössä ja että Kirkkonummi pystyy hyödyntämään ja vahvistamaan luonnon lumovoimaa sekä toiminnassaan että kuntamarkkinoinnissa.
Suomen ympäristökeskuksen, Kuntaliiton ja Ympäristöministeriön yhteistyössä koordinoima Luontoviisaat kunnat -verkostoon kuuluminen tarjoaisi tukea luonnon monimuotoisuuden turvaamistyöhön ja luonnon kestävään käyttöön. Verkoston kautta kunta voisi saada esimerkiksi neuvoja, jakaa tietoa hyväksi havaituista käytännöistä ja toteuttaa yhteisiä hankkeita toisten kuntien kanssa. Luontoviisaat kunnat -verkoston avulla Kirkkonummi voisi myös vahvistaa brändiään luonnonläheisenä kuntana.
Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Kirkkonummi selvitttää liittymistä Luontoviisaat kunnat -hankkeen verkostoon.
Reetta Hyvärinen
Vihreä valtuustoryhmä