Kirkkonummen Vihreät toteuttivat lauantaina 15.1. koronaturvallisen aluevaalitempauksen Citymarketin edessä olevalla Limnellinaukiolla, jossa he tarjosivat vaalipullat kaikille jo äänestäneille ja äänioikeuttaan kohta käyttäville kirkkonummelaisille. Tapahtuman tarkoituksena oli lisätä ihmisten tietoutta tulevista aluevaaleista ja kannustaa kuntalaisiamme äänestämään näissä äärimmäisen tärkeissä vaaleissa.

Aluevaalitapahtumaan osallistuivat vihreiden kirkkonummelaiset aluevaaliehdokkaat Marian Jecu, Lauri Lavanti, Irja Kekkonen ja Markus Myllyniemi. Päivän aikana ehdokkaat kävivät turvavälein keskusteluja monien kirkkonummelaisten kanssa, ja keskusteluissa nousi esiin erityisesti huoli paikallisten palveluiden säilymisestä kotikunnassamme. Erityisen huolissaan kuntalaiset olivatkin siitä, keskittyvätkö kaikki kirkkonummelaisten sosiaali- ja terveyspalvelut tulevaisuudessa Espooseen.

Kunnanvaltuutettu ja perusturvalautakunnan puheenjohtaja Markus Myllyniemi jakaa kuntalaisten huolen sote-palveluidemme tulevaisuudesta Kirkkonummella: ”Olen itse hyvin huolissani siitä, että päättääkö uusi aluevaltuusto, jossa espoolaisilla on ehdoton määräenemmistö, keskittää kaikki palvelumme Kauklahteen ja Jorviin. Ainoa tapa, miten voimme varmistaa paikallisten palveluidemme säilymisen tulevaisuudessa, on äänestää sunnuntain vaalipäivänä kirkkonummelaisia aluevaaliehdokkaita.”

Tähän mennessä kirkkonummelaisista vain vähän yli 10 prosenttia on äänestänyt ennakkoon aluevaaleissa verrattuna esimerkiksi Inkooseen ja Kauniaisiin, jossa vastaava luku on yli 20 prosenttia. Matala ennakkoäänestysaktiivisuus huolestuttaa varavaltuutettu sekä opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnan jäsen Irja Kekkosta, ja hän toivoo myös, että kirkkonummelaiset äänestäisivät aktiivisesti. ”On tärkeää, että tulevilla aluevaltuutetuilla on paikallistuntemusta myös Kirkkonummelta, jotta he voivat kehittää sote-palveluitamme eteenpäin paremmin toimiviksi matalan kynnyksen palveluiksi”, Kekkonen toteaa.

Perusturvajaoston jäsen Lauri Lavanti tapasi myös innoissaan kuntalaisia aluevaalien merkeissä ensimmäistä kertaa. Hänkin huomasi, että moni kuntalainen oli mietteliäitä siitä, saako sote-palveluita paikallisesti kunnassamme enää tulevaisuudessa. ”Selvästi he, ketkä ovat aluevaaleja miettineet, ovat huolissaan palveluiden saatavuudesta jatkossa. Uudella hyvinvointialueella pitää muistaa, että ihmisen on oltava jatkossakin kaiken keskiössä”, Lavanti korostaa.

Monien kuntalaisten kanssa käytyjen keskustelujen yhteinen lopputulema olikin, että vaalien tärkein teko olisi äänestää paikallista ehdokasta. Kirkkonummen Vihreiden hallituksen jäsen ja aluevaaliehdokas Marian Jecu tiivistäisikin monen asukkaan mietteet näin: ”Perusterveydenhuollon ja mielenterveyspalveluiden parantaminen on meille sydämen asia. Anna äänesi kuulua, jotta pääsemme vaikuttamaan kirkkonummelaisten puolesta.”

Tapahtumassa jaettiin kiireisen päivän aikana yhteensä noin satakunta vaalipullaa vaikuttamisesta intoutuneille kaiken ikäisille kuntalaisille. Ylijääneet vaalipullat annettiin Kirkkonummen terveyskeskuksen kahvihuoneeseen pienenä kiitoksena kaikesta siitä työstä, jotka sosiaali- ja terveyspalveluiden ammattilaisemme ovat tehneet koronavirusepidemian aikana.

Kirkkonummen Vihreät