Valtuustoaloite 28.6.2021

Tänä lauantaina juhlittavaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia juhlivaa Pride-juhlaa on juhlittu Suomessa vuodesta 1975 lähtien. Pride-juhlan juhliminen on vakiintunut perinteeksi useissa suomalaisissa kaupungeissa, ja esimerkiksi Espoossa ja Helsingissä juhlallisuuksista on tullut vuosittainen perinne. Myös useat kunnat kuten Nurmijärvi ovat ottaneet vuosittaiseksi tavaksi esimerkiksi liputtaa sateenkaarilippua tapahtuman johdosta.

Kuntaliitto on useissa kannanotoissaan tuonut esille, etteivät kunnat ota toiminnassaan riittävästi huomioon seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä. Vuonna 2018 Kuntaliiton tekemän tutkimuksen mukaan vain muutama suomalainen kunta otti yhdenvertaisuussuunnittelussaan huomioon seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen tarpeet, ja esimerkiksi Kirkkonummen kunnan samana vuonna hyväksytyssä tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelmassa HLBT-vähemmistöjen asemaa ei käsitellä lainkaan.

Kirkkonummi osallistuu jo nyt useisiin ihmisoikeuskampanjoihin, joiden johdosta kuntakeskuksen vesitorni on valaistu muun muassa Lasten oikeuksien päivänä ja Kansainvälisenä naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisena päivänä. Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämmekin, että Kirkkonummen kunta valaisisi keskustan vesitornin sateenkaarivärein Pride-juhlan kunniaksi vuoden 2022 kesästä alkaen.

Valaisemalla vesitornin Pride-viikon lauantaina Kirkkonummen kunta lähettäisi tärkeän viestin ulospäin, että se tukee seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia. Samalla valaistus olisi tärkeä ensimmäinen askel kunnan tekemällä yhdenvertaisuustyön tiellä, joka pyrkisi parantamaan HLBT-vähemmistöjen asemaa Kirkkonummella.

Markus Myllyniemi & Vihreä valtuustoryhmä