Gesterbyn koulukeskuksen liikennesuunnittelu on tällä hetkellä vaarallinen. Liikennesuunnittelussa ei huomioida kävelijöitä ja pyöräilijöitä. Tein kunnalle asiasta palautteen viime toukokuussa, jolloin minulle vastattiin:

”Koulumatkan turvallisuus on erittäin tärkeä asia. Koulujen parkkipaikoilla on saattoliikennettä, mutta ne on yleensä luokiteltu kuitenkin turvallisiksi. Oheisessa karttalinkissä on piirretty reittejä, jotka kiertävät parkkipaikan läheltä ja hieman kauempaa. Tärkeintä on kuitenkin ohjeistaa lapset kulkemaan teiden ja parkkipaikkojen reunoja eikä oikaista niiden läpi.”

Liitteenä tuli ilmakuva, joka saattaa näyttää jonkun mielestä hyvältä, mutta ei toimi käytännössä.

Palautteessa on kyse reitistä, joka tulee Hevosmäen suunnalta koululle. Myös Neidonkallion suunnalta tulevien koululaisten reittiä parkkialueen laidalla on parannettava turvallisemmaksi.

Voimme odottaa lasten kulkevan turvallista reittiä pitkin vasta sitten, kun liikennejärjestelyt ovat kunnossa ja tiehen on merkitty reitti, joka on tarkoitettu kävelijöille. Myöskään autoilijat eivät tällä hetkellä näytä tuntevan ajosuuntia ja – reittejä. Parkkialueilla ajetaan molempiin suuntiin ja mm pienemmälle parkkikselle ”ajetaan sisään” sen molemmista päädyistä. Tämän hetkinen tilanne ei ole selkeä aikuiselle, joten ei voi olla lapsen vastuulla pujotella ja yrittää lukea autoilijan aikeita.

Olen viime viikot kulkenut koululaisten kanssa samaan aikaan eli kello yhdeksän hujakoilla, jolloin ruuhka on pahimmillaan. Läheltä piti-tilanteita on ollut päivittäin. Siellä risteilevät kävellen ja pyöräillen saapuvat koululaiset, koululaisia autoillaan kuljettavat vanhemmat, sekä huomattavasti kovempaa ajonopeutta ajavat koulutaksit.

Tällä hetkellä parkkialueen keskelle tuova/ päättyvä kävelytie on se vaarallisin kohta, johon risteilee autoja joka suunnalta. Pikkasen parempi vaihtoehto tuntuu olevan pienemmän parkkiksen itäinen reuna, jonne pääsee pellon halki tulevaa polkua pitkin. Pienillä muutoksilla tuon parkkipaikan kautta voisi tehdä toimivan ja turvallisen reitin.

Toivon sydämestäni, että asialla tehdään nyt viimein jotain konkreettista, jolla voidaan turvata koulutie ja estää yliajotilanne, joka on ollut lähellä jo monta kertaa! Ei ole varaa enää odottaa uuden koulurakennuksen mukanaan tuomia muutoksia, vaan parkkialueelle on tehtävä jotain nyt!

Laitoin syksyllä palautetta pensaista, jotka peittivät näkyvyyttä parkkialueen reunalla, johon kävelytie tuo koululaisia Hevosmäen suunnalta. Parkkialueen pahimmin näköesteenä olleet pensaat leikattiin viikon sisällä palautteesta ja loputkin myöhemmin, kiitos siitä!

Tämä viesti tiedoksi myös Gesterbyn koti- ja kouluyhdistykselle, jonka syyskokouksessa asiasta oli puhetta, Gesterbyn koulukeskuksen koulujen rehtoreille, sekä Yhdyskuntatekniikan lautakunnalle, joka on tehnyt koululaisten turvallisesta koulutiestä evästyksen, joka koskee tulevia rakennusajan liikennejärjestelyitä.
Huolestunein terveisin

Miisa Jeremejew, äiti sekä varhaiskasvattaja