Joulun alla on vaikea rauhoittua. Elämän jatkuva hektisyys sekä ympärillä vellova maailma ylikuormittaa kaikkein kokeneimmankin kulkijan. Yhdysvalloissa presidenttiä ollaan para’aikaa erottamassa virkarikossyytteiden nojalla, ja Australiassa mantere palaa ilmastonmuutoksen aiheuttaman lämpenemisen seurauksena.

Kannan itse jatkuvaa huolta tulevaisuudesta ja tästä maapallosta, jolla lapseni saavat vielä jonain päivänä elää. Pohdin, että saavatko he kokea lumisen joulumaan kansainvaltaisessa Suomessa, jossa jokaisella säätyyn, seksuaalisuuteen tai sukupuoleen katsomatta on hyvä elämä. Viimeisen syksyn aikana olen pysähtynyt useaan kertaan ja todennut huolestuttavasti, että uskoni tämän unelman toteutumiseen on murtumassa.

Nyt päättyvä 2010-luku on antanut meille paljon. Maailmanlaajuinen köyhyys, lukutaidottomuus ja väkivalta ovat pudonneet historian alimmalle tasolle. Ihmiskuntana olemme saaneet nauttia ennennäkemättömästä kehityksistä, jonka hedelmistä eivät ensi kertaa ole saaneet hyötyä vain kehittyneiden länsimaiden asukkaat.

Edistyksellisten voimien taustalla piilee kuitenkin vastavoima, joka on osoittanut voimansa useaan kertaan viimeisen vuosikymmenen aikana. Aina 90-luvulta kantanut demokraattisen päätöksenteon voittokulku on tullut hiljalleen päätökseen monissa Itä-Euroopan maissa samaan aikaan, kun toimet ihmiselämän kannalta uhkaavimman ilmiön eli ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi ovat törmänneet kiviseinään.

Yhteiskuntana emme voi vain luottaa siihen, että tulevaisuudessa kaikki järjestyy omalla painollaan. Kotimaamme Suomi on aina rakennettu yhteistyön pohjakivelle, jossa kaikki sukupolvet ovat sitoutuneet myös tarjoamaan tulevaisuuden täysin tuntemattomille kanssaihmisille.
Vaikka vietämmekin todennäköisesti mustaa ja lumetonta joulua Kirkkonummella, voimme kuitenkin kaikki tuoda valoa toistemme elämään. Yhteys hädänalaisen nuoren, aikuisen tai vanhuksen kanssa on pieni teko, mutta voi pelastaa tuon ihmisen maailman.

Hyvää joulua ja rauhallista uutta vuotta kaikille!

Markus Myllyniemi
Kunnanvaltuutettu (Vihreät)

Julkaistu Kirkkonummen sanomissa 22.12.2019

Hyvää joulua ja rauhallista uutta vuotta kaikille!

Markus Myllyniemi
Kunnanvaltuutettu (Vihreät)