Kansanedustaja Saara Hyrkkö toi terveiset eduskunnasta Kirkkonummen Vihreiden pikkujouluihin viime perjantaina. Eduskunnassa eletään poikkeuksellista aikaa, mutta kansanedustajilla työt jatkuvat hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti. Espoolainen Saara Hyrkkö toimii eduskuntaryhmän 1. varapuheenjohtajana, ulkoasiainvaliokunnan, lakivaliokunnan ja Ylen hallintoneuvoston jäsenenä sekä sivistysvaliokunnan varajäsenenä. Kysyimme häneltä kuulumisia puolen vuoden kansanedustajan työn jälkeen.

Vihreiden tehtäväkenttä on laajentunut

Vihreat ovat kasvaneet eduskuntavaalien myötä pienemmästä puolueesta keskisuureksi ja tehtävät ovat laajentuneet. Krista Mikkonen hoitaa Vihreille tutumpaa ympäristö- ja ilmastoministerin salkkua, Pekka Haavisto toimii ulkoministerinä ja Maria Ohisalo sisäministerinä. Saara Hyrkön mielestä uudet tehtävät rullaavat hyvin: ”Esimerkiksi sisäministerin salkku on nyt Vihreillä ensimmäistä kertaa. On ollut hienoa seurata Maria Ohisalon rauhallista ja vakuuttavaa työtä. Sisäministerin vastuulla on monet oikeusvaltion toimintaan liittyvät kysymykset, joten tehtävissä ollaan myös monella tapaa Vihreiden arvojen ytimessä”.

Ympäristöasiat etenevät, koulutukseen panostetaan

Viime hallituskaudella tehtyjen leikkausten jälkien korjaaminen on lähtenyt käyntiin, mutta tulee viemään aikaa. ”Ensimmäisten korjausliikkeiden joukossa palautetaan subjektiivinen päivähoito-oikeus ja pienemmät ryhmäkoot varhaiskasvatukseen. Peruskoulussa vahvistetaan etenkin tasa-arvotyötä ja oppilashuoltoa ja toiselle asteelle suunnataan resursseja mm. lähiopetukseen”, mainitsee Hyrkkö, jolle koulutukseen liittyvät asiat ovat tuttuja mm. lukiolaisten liiton pääsihteerin työn kautta.

Myös ympäristö- ja ilmastoasiat etenevät, kertoo Hyrkkö: ”Ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen on aikaansaava työssään. Esimerkiksi soiden suojelu on lähtenyt eteenpäin ja olemme saaneet uusia resursseja luonnonsuojelun edistämiseen. Hallitusohjelmaan kirjattu tavoite hiilineutraali Suomi vuoteen 2035 mennessä toimii lähtökohtana ilmastotyölle. Keinoista tavoitteiden saavuttamiseksi käydään vielä keskusteluja myös hallituksen sisällä, mutta ilmasto- ja ympäristötavoitteista Vihreät eivät tingi.”

”Rakastan tätä työtä”

Saara Hyrkkö on uusi kansanedustaja, miltä työ on tuntunut? ”Työ on supermielenkiintoista, mielekästä ja monipuolista! Kansanedustajan pestiä on mahdollista hoitaa hyvin monella tavalla, kokousten lisäksi aikaa kuluu esimerkiksi julkiseen keskusteluun ja sidosryhmien tapaamiseen. Tasapaino eri tehtävien välillä löytyy pikku hiljaa.”, kertoo Hyrkkö. ”Voi olla, että julkisesta keskustelusta ei aina välity se, että eduskunnassa on yleensä hyvä henki ja kollegat ovat asiantuntevia. Se on selvää, että rakastan tätä työtä!”

Kirkkonummen Kipinässä järjestetyissä pikkujouluissa mukana myös Uudenmaan piirin toiminnanjohtaja Oskari Sundström.