Julkaistu Kirkkonummen sanomissa 29.4.2018
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen alkuperäisenä tavoitteena on ollut kaventaa ihmisten hyvinvointi- ja terveyseroja, parantaa palvelujen yhdenvertaisuutta ja saatavuutta sekä hillitä kustannuksia.
Nyt näyttää siltä, että näitä tavoitteita ei tulla saavuttamaan. Lisäksi maakuntauudistus uhkaa keskittää vallan harvojen käsiin ja heikentää ympäristönsuojelua.
Epävarmuutta kuntatalouteen
Uudenmaan maakuntavaltuusto otti maaliskuussa maakunta- ja sote-uudistukseen selvän kriittisen kannan, jonka mukaan hallituksen esitys sote-laiksi ei ole Uudenmaan asukkaiden etujen mukainen.
Sama pätee myös kuntatasolla niin toiminnan kuin taloudenkin osalta.
Esimerkiksi Porvoon kaupunginjohtaja Jukka-Pekka Ujula on arvioinut, että maakuntauudistus voi heikentää kuntien taloudellisia tunnuslukuja, kuten omavaraisuus- ja velkaantuneisuusastetta. Tunnuslukujen heikkeneminen voi vaikuttaa lainarahoituksen saatavuuteen ja korkotasoon, ja siten heikentää kuntien investointikykyä ja mahdollisuuksia kehittää kunnan elinvoimaisuutta.
Kirkkonummella on lähitulevaisuudessa merkittäviä investointipaineita rakennuskannan ja infran osalta. Kunnan talouteen maakuntauudistus toisi vähintään epävarmuutta ja riskejä.
Nyt ehdotettu maakuntamalli ei ole Kirkkonummelle taloudellisesti kannattava myöskään sote-menojen näkökulmasta. Kirkkonummella sote-menot ovat olleet sekä valtakunnallisesti että maakunnan sisäisesti vertailtuna keskiarvoa alhaisemmat (THL, Tarvevakioidut menot 2016). Tässä suhteessa Kirkkonummi kuuluisi siis uudistuksen häviäjiin.
On todellinen vaara, että uudistuksen maksajiksi päätyisivät sivistyspalvelut ja koulutus sekä kunnan muut palvelut, kuten tekninen- ja ympäristötoimi.
Keskittyvä valta
Maakuntauudistukseen liittyy myös ilmeinen demokratiavajeen ja vallan keskittymisen uhka. Uudistuksen myötä sama henkilö voi toimia päättäjänä kolmella hallinnon tasolla: kunnissa, maakunnissa ja eduskunnassa.
Poliittiset nuorisojärjestöt vaativatkin kannanotossaan siirtymistä ns. kaksi kolmesta -malliin, joka rajoittaisi saman henkilön toimimista kaikilla kolmella tasolla yhtäaikaisesti. Malli on käytössä esimerkiksi Ruotsissa.
Demokratiavajeen lisäksi vallan keskittyminen yhä harvemmille voi heikentää päätöksenteon laatua. Jo kuntapolitiikassa asioihin huolellinen paneutuminen ja luottamustehtävän tunnollinen hoitaminen vaatii paljon aikaa. Jan Vapaavuori on todennut kolmen tehtävän samanaikaisen hoitamisen suoranaisesti mahdottomaksi.
Ympäristönsuojelu uhattuna
Kolmas, toistaiseksi vähemmälle huomiolle jäänyt muutos koskee ympäristöhallintoa. Ympäristönsuojelun kannalta vakavin heikennys on, että valtion ympäristöviranomaisten oikeutta valvoa yleistä etua ja valittaa lupapäätöksistä ollaan heikentämässä. Tämän seurauksena viranomaisten nyt hoitamia tehtäviä jää kansalaisjärjestöjen ja yksittäisten asukkaiden vastuulle.
Muutosta ei voida perustella turhiin valituksiin vetoamalla, sillä viranomaisten tekemiä valituksia hylätään aiheettomina harvoin. Korkein hallinto-oikeus ja hallinto-oikeudet ovatkin kritisoineet hallituksen esittämää muutosta. Lupapäätöksissä voi olla kysymys voimakkaasti elinympäristöä heikentävistä hankkeista, joiden laillisuusvalvonta jäisi sattumanvaraisesti asukkaiden ja järjestöjen hoidettavaksi ilman julkishallinnolla käytettävissä olevia tietoja tai resursseja. Vahvaa ympäristöviranomaista tarvitaan turvaamaan myös Kirkkonummen upeaa luontoa.
Luottamushenkilön tehtävä on edistää kunnan ja sen asukkaiden parasta
Maakunta- ja sote-uudistus ei hallituksen esittämässä muodossa tukisi Kirkkonummella tämän tehtävän toteuttamista. Esityksestä tulee luopua ja siirtyä toteuttamaan uudistuksen alkuperäisiä tavoitteita.
Tule keskustelemaan näistä ja muista ajankohtaisista aiheista kanssamme 1.5. klo 11-13 Kirkkonummen kirkon edustalle (Tallinmäki 1). Vihreää Vappua vietetään tänä vuonna yhteisellä piknikillä. Paikalla on myös muita Vihreiden luottamushenkilöitä sekä aktiiveja. Tervetuloa!
REETTA HYVÄRINEN
Kunnanvaltuutettu
Maakuntavaltuutettu
SAARA HUHMARNIEMI
Kunnanvaltuutettu
Maakuntavaltuuston varajäsen