Kirkkonummen Vihreät järjesti talvitapahtuman 4.3.2018 Meikon luonnonsuojelualueella, Korsolammen rannassa. Päivä oli aurinkoinen ja paikalle oli saapunut paljon lapsiperheitä retkeilemään. Rannalla oli oiva pulkkailla ja jäällä leikkiä.

Meikon luonnonsuojelualue on vain lyhyen matkan päässä Kirkkonummen keskustasta. Sinne pääsee helpoiten autolla, mutta myös jalan ja pyörällä. Alueelle on saatu hiljattain uusia polkumerkintöjä. Retkeilijät arvostavat alueen erämaista luontoa, kirkkaita järviä ja lampia sekä hiljaisuutta. Korsolammen nuotiopaikalle pääsee kahta polkua ja reitti sopii hyvin myös lapsiperheille. Kirkkonummea kauneimmillaan!

Lyhtypolulla paisteltiin tikkupullia, joiden resepti luvattiin tänne nettisivuille.

Yleisohje eli lue ensin tämä: Kuivat aineet ja vesi kuljetetaan nuotiopaikalle toisistaan erillään.
Laita kaikki kuivat aineet vahvaan muovipussiin. Ota vettä mukaan erilliseen pulloon.
Ota mukaan varalle muovipussi, jos varsinaiseen tulee reikä.
Sekoita kuivat aineet ja vesi muovipussissa keskenään vasta hieman ennen käyttötarvetta.
Jos joudut jostain syystä sekoittamaan taikinan aiemmin, niin suojaa sitä pakkaselta ja säilytä sitä vaikkapa povitaskussa.

Tee isohko nuotio ja odota, kunnes siihen tulee hyvä hiillos.
Valmista tikut: ohuet makkaratekniikkaa varten ja paksut (3 – 5 cm) tikkupullakuppeja varten.
Makkaratekniikassa tee pikkusormen paksuinen taikinamato, pituus 10 – 15 cm. Pyöritä se tikun ympärille niin, että sidot madon alkupään ja loppupään taikinan alle.
Kuppitekniikassa tee hieman tikkua leveämpi, tasapaksuinen pyörylä. Levitä se tikun päähän niin, että osa taikinasta taipuu tikun pään yli.
Paista pullat tikun päässä hiilloksella (ei tulella) rauhallisesti tikkua koko ajan pyörittäen.
Kupit voi täyttää voilla, sokerilla ja marjoilla (tai hillolla).

Tavallinen tikkupullataikina

3 dl luomuvehnäjauhoja (leivontakarkeus)
1 rkl sokeria
2 ml suolaa (alle puoli teelusikallista)
2 tl leivinjauhetta
2 – 3 tl kardemummaa jauhettuna
vettä noin 0,5 – 1 dl
Huomaa, että vesi lisätään jauhoihin vähitellen pitkään ja huolella pussia puristellen.
Retkellä ollessa ei yleensä ole varalla jauhoja, joita voisi lisätä, jos taikinasta tulee liian löysä.

Gluteeniton tikkupullataikina

1 dl gluteenittomia kaurajauhoja
1 dl lantbrödmix-leipäjauhoja
0,5 dl maissijauhoja
0,5 dl mantelijauhoja
1 rkl sokeria
2 ml suolaa (alle puoli teelusikallista)
2 tl leivinjauhetta
2 -3 tl kardemummaa jauhettuna
vettä noin 0,5 – 1 dl

Maistuvaista retkeä!

Alkuperäinen lähde: Kulkurin keittokirja (Aaltonen, Arkko 1989).
Reseptin kehittely: Marjokaisa Piironen 2018.

Paluumatkalla retkeltä kuljettiin lyhtyjen valaisemaa polkua. Tässä vielä tunnelmia valmistelusta ja pullan paistosta!